Posledný januárový deň sa stala nevídaná vec. Landes –direktor jednej obrovskej poradenskej siete na súde obhajoval, prečo klientom viac ako desaťročie predávali ako sporenie na dôchodok produkt, v ktorom klient nemal šancu dosiahnuť zhodnotenie peňazí. Veľmi mu to nešlo.
Abnormálne vysoké poplatky požrali všetok výnos a mnohí klienti o svoje peniaze prišli. V strate skončila aj dôchodkyňa, ktorú na súde zastupovalo naše združenie na ochranu spotrebiteľov. Podanie žaloby som jej odporučil hneď, ako sme sa pred niekoľkými rokmi stretli. Poisťovňa si strhávala aj poplatky, ktoré neboli súčasťou poistných podmienok. Na poisťovňu sme podali už dvanásť žalôb.
Po niekoľkých pojednávaniach a výsluchu svedkov nepochybujem, že vyhráme, otázkou je len ako veľmi. Jeden zo svedkov, ex zamestnanec NBS, sa vyjadril, že sprostredkovateľov tohto produktu by mali pozatvárať. Ak nám sudkyňa vyhovie a niektoré ustanovenia poistnej zmluvy vyhlási za neprijateľné zmluvné podmienky, zasiahne to všetky uzatvorené zmluvy danej poisťovne. A sprostredkovatelia tohto poradenského molochu ich ako exkluzívny produkt predali tisíce. Ak to malá nemecká poisťovňa nerozchodí, so žalobnými nárokmi sa obrátime na poradenský moloch. Poradenstvo iba simulovali a zo zmlúv a nešťastia klientov profitovali.
Dôchodcovia sú vďačnou obeťou šmejdov vo finančných službách. Iná poisťovňa, veľká, veľmi veľká, dávala končiace zmluvy na „vyriešenie“ spriaznenej poradenskej firme. Preferovaný spôsob „vyriešenia“ bol jasný – uzatvoriť novú zmluvu. Podvodníčka, pani M., najprv sľúbila klientke garantované zhodnotenie a potom ju pripravila o všetky úspory, ktoré mala na pôvodnej zmluve. V tomto prípade sa po podaní žaloby poisťovňa zľakla a peniaze dôchodkyni vrátila.
Rovnako úspešní sme boli aj u ďalšej dôchodkyne. Scenár bol navlas rovnaký, tá istá poisťovňa, tá istá pani M. Poisťovňa tento krát ustúpila hneď po predžalobnej výzve. Kto vie, koľko klientov pani M. vo svojom regióne takto „vyriešila“, koľkých pripravila o úspory a kedy to zistia.
Na stole máme aj ďalšie prípady. Rodičia, ktorí chceli sporiť sebe aj deťom a sprostredkovateľka im namiesto sporenia postupne pouzatvárala 7 poistných zmlúv. Mimochodom, opäť ten istý poradenský moloch. Alebo manuálne pracujúci chalan, ktorého jeho bezcharakterný sused postupne pripravil asi o 15 tisíc Eur. Uzatváral mu stále nové poistky, všetko vynikajúce investičné príležitosti. Kým podvodník sa fotí pri svojej novej audine, poškodený čaká, kedy si na jeho prípad nájdeme čas. Koľkých takto podviedol? Nevieme.
Poškodených sú tisíce a nikto im nevie pomôcť. Tejto oblasti sa venujem roky a neviem o nikom okrem nás, kto by dokázal v obdobnom prípade vymôcť peniaze od sprostredkovateľa či poisťovne. Žaloby, o ktorých píšem, sú komplikované, poistné zmluvy majú desiatky strán a advokáti sa v ich fungovaní strácajú. Bez vzájomnej spolupráce odborníkov na finančné produkty a kvalitných advokátov je úspešné bránenie práv poškodených nemožné. Som preto veľmi rád, že sa mi v našom OZ podarilo dať dokopy niekoľko dobrých ľudí ochotných pomôcť.
Je nás však málo, nestíhame a najmä všetko robíme bez finančného krytia, popri práci, ktorá nás živí. Niektoré z vyššie uvedených prípadov máme preto na stole už mesiace. Ak chceš pomôcť, ak si aj ty bol obeťou sprostredkovateľa – podvodníka a nechceš, aby sa niečo podobné stalo aj tvojim blízkym, podpor nás a pošli nám 2 % z tvojich daní.
Príspevok v akejkoľvek výške môžeš poslať aj priamo na náš účet. Podporiť nás môžeš aj cez Darujme. Alebo sa staň naším členom a keď budeš v núdzi, pokúsime sa pomôcť aj tebe.
Sľubujeme, že s tvojou podporou naložíme zodpovedne.
Peter Cmorej, predseda OZ Spotrebiteľské právne centrum
Si šikovný advokát, či advokátka, a si ochotný zobrať aspoň jeden prípad za pár mesiacov, najlepšie pro bono? Napíš nám, potrebujeme ťa. Spotrebitelia sa na nás obracajú s plejádou rôznych problémov. Si študent práva, ochotný obetovať časť svojho voľného času a pomôcť nám s administratívou? Ozvi sa, potrebujeme aj teba.
Blog bol pôvodne uverejnený na DenníkuN